In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

Thursday, May 24, 2007

Dialog Iman Diri

Iman : Assalamualaikum, bos

Diri : Waalaikumussalam wbt.lama tak
nampak awak.Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan
tak memerlukan kami lagi..


Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap
camtu? pentadbiran diri saya berterabur
sekarang bila jabatan kau takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak
pekerja tambahan tuan
ambil.VCD,SMS, TV..jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni
saya tak pernah menggaji mereka.Tapi
mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja
tanpa gaji,tapi banyak gak duit saya
habis...entah ar

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan
memencilkan kami. Al Quran, Zikir,
mathurat, solat Malam tak boleh bekerja
dengan mereka..kami memang tak boleh
bercampur dengan mereka..


Diri : Saya tak pernah minta kau bercuti

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja
sedangkan tuan sudah punya pekerja
tambahan? Saya lihat mereka buat tuan
gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur
kerja kat pejabat tu!!Tolonglah,
bekerjalah dengan saya kembali

Iman ; Kami sememangnya sudah berkhidmat
dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu
tuan lagi. Tapi, tuan kadang-kadang
mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan
untuk bos pekerja tambahan, En Dosa,
tapi kami, tuan tak sediakan makanan.
Kebajikan kami tak terjaga...


Diri : Maafkan aku. kembalilah bekerja
dengan saya. Saya janji kebajikan kamu
semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO
kita akan memantau tuan, Dialah
Allah.Tuan takkan tak takut menabur
janji tapi melupakannya?


Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya
bekerja di dalam syarikat yang bersih,
dan amanah..Bukanlah saya nak memandang
rendah pada jabatan baru En Dosa, tp
kami tidak suka cara mereka bekerja.
mereka meminggirkan kami


Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin
menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula
tu, kebajikan kami langsung tuan tak jaga..
Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji
dari tuan.Cuma kami minta disediakan
ruang yang bersih dan amanah untuk kami
bekerja. salahkah kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih
menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak
dapat rasanya kami bekerja untuk tuan
lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada
mereka.Siapalah kami..


Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka
meminta-minta dari tuan.
Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk
mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat
kami.

Diri : Aduh, mereka pekerja yang
menggembirakan saya.Memang kamu percuma,
tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak
boleh, itu tak boleh..saya rimas..

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami
tuan..kami minta diri dulu..tak
perlulah kami berkhidmat dengan tuan
kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami,
kami sentiasa di sisi..Tuan jangan
risau, kami maafkan tuan..


Diri : Jangan pergi..saya sanggup pecat
En Dosa..dan ahli jawatankuasanya, vcd,
majalah yang melalaikan, dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya, saya kelam kabut
sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah. .kami free of
charge..Tuan takkan rugi, sebaliknya
tuan beruntung besar..Silap hari bulan,
CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke
pangkat yang lebih tinggi


Diri : Terima kasih..=) Panggillah ajk
kamu bekerja semula. En Iman, saya akan
jaga kebajikan kamu, panggillah En
mathurat, En Zikir, En Solat,dan semua
ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan
tuan bergada-ganda tahun ini dan
seterusnya..

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku ..

No comments: